Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

6 Μαρτίου: Ημέρα κατά της σχολικής βίας

 

H 6η Μαρτίου ορίσθηκε από το υπουργείο Παιδείας σαν "Ημέρα κατά της σχολικής βίας".
Γύρω από αυτό το θέμα αναπτύσσεται μια μεγάλη επικοινωνιακή καμπάνια με συμβουλές και οδηγίες, παρεμβάσεις, δράσεις.











  





Οικογένεια: 
Ναι στην επικοινωνία - Όχι στη λεκτική βία











Το αν και πόσο υπάρχει πραγματικά διαδεδομένο και σε έξαρση τέτοιο φαινόμενο, ο τρόπος παρουσίασής του, οι κοινωνικές αιτίες που το δημιουργούν, οι τρόποι αντιμετώπισης κλπ, αξίζουν να αναλυθούν σοβαρά και χωρίς επικοινωνιακές τυμπανοκρουσίες.

Δυστυχώς εστιάζεται  μονοδιάστατα στα παιδιά και τις συμπεριφορές τους κι όχι  στις παρεχόμενες συνθήκες εκπαίδευσης, το περιβάλλον που ζουν, τις οικονομικές και πολιτιστικές επιδράσεις που δέχονται, τα πρότυπα που προβάλλει η σημερινή κοινωνία.


Που οδηγούν οι υπερβολές στις αναφορές για αύξηση της σχολικής βίας και παραβατικότητας

Σαν αφορμή για περαιτέρω σκέψεις,  παραθέτουμε ένα σύντομο άρθρο που παρουσιάζει συνέπειες που επέφερε η διόγκωση, οι υπερβολές και ο λάθος προσανατολισμός για την σχολική βία, σε άλλες χώρες:


"Και έπειτα ο δάσκαλος φώναξε την αστυνομία". Η 12χρονη Σάρα κατηγορήθηκε ότι διέκοψε το μάθημα όταν ψέκασε με άρωμα τον λαιμό της επειδή κάποιοι συμμαθητές της την πείραζαν ότι μυρίζει άσχημα. Δεν της ζητήθηκε να περάσει έξω ή να πάει στο γραφείο του γυμνασιάρχη. Ήταν οι αστυνομικοί που πήγαν να την πάρουν. Και δεν άργησαν καθόλου, αφού περιπολούσαν στον διάδρομο.

Όπως εκατοντάδες άλλα σχολεία του Τέξας, το γυμνάσιο Φίλμορ διαθέτει τη δική του αστυνομική δύναμη. Ένοπλοι περιπολούν κανονικά στους διαδρόμους και το προαύλιο για να επιβάλουν την τάξη.  
Και φυσικά η παρουσία τους δεν είναι μόνο για "συμμόρφωση" των ζωηρών μαθητών. Η Σάρα ήταν μια από τους περίπου 300.000 μαθητές -ορισμένοι ακόμη και σε ηλικία 6 χρονών- που την τελευταία διετία εμφανίστηκαν σε δικαστήρια ανηλίκων. Γιατί; Επειδή καυγάδισαν με κάποιον στο προαύλιο, έβρισαν, έκαναν φασαρία στο σχολικό, κάπνιζαν στις τουαλέτες, φορούσαν "ανάρμοστα" ρούχα ή απλώς άργησαν στο μάθημα.

Η ποινικοποίηση της σχολικής ζωής ή τακτική της "μηδενικής ανοχής" απέναντι στην παραβατικότητα των ανηλίκων ξεκίνησε με την προσπάθεια καταπολέμησης των ναρκωτικών και έφτασε στον σημερινό παροξυσμό όταν πολλοί γονείς πείστηκαν ότι η μόνιμη παρουσία αστυνομικών στα σχολεία ήταν η κατάλληλη μέθοδος να αντιμετωπιστούν τραγωδίες όπως το μακελειό στο λύκειο του Κόλουμπαϊν το 1999.

Και τα σχολεία φαίνεται ότι αποτελούσαν το τελευταίο άβατο σε μια διαδικασία διαρκούς επέκτασης των ζωνών αστυνόμευσης τα τελευταία χρόνια. "Συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις υπερβολές που ακούμε για την αύξηση της παραβατικότητας των ανηλίκων" δηλώνει στην εφημερίδα "Γκάρντιαν" η Ντέμπορα Φούλερ, μέλος οργάνωσης νομικής βοήθειας του Τέξας.

Στο Όστιν του Τέξας, το 3% των μαθητών απέκτησαν ποινικό μητρώο κατά το σχολικό έτος 2007-08. Οι περισσότερες καταδίκες αφορούσαν πρόστιμα αλλά και αυτά δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα για τους φτωχότερους γονείς. Και φυσικά κανείς δεν μπορεί να τα αγνοήσει, αφού είναι πάγια τακτική, μαθητές να στέλνονται σε φυλακές ενηλίκων εφόσον δεν έχουν εξοφλήσει τις υποχρεώσεις τους μέχρι να συμπληρώσουν τα 17 τους χρόνια.

Δεν είναι όμως μόνο τα πρόστιμα. Σε περισσότερες από 400 περιπτώσεις μέσα στην τελευταία πενταετία, αστυνομικοί χρησιμοποίησαν σπρέι πιπεριού, τέιζερ ή απείλησαν με τα όπλα τους "άτακτους" μαθητές. Υπάρχουν άλλωστε και θάνατοι, όπως δείχνει η περίπτωση του 15χρονου Χάιμε Γκονζάλεζ, που πυροβολήθηκε και σκοτώθηκε από αστυνομικούς όταν τους σημάδεψε με αεροβόλο, το οποίο εκείνοι πέρασαν για κανονικό όπλο.

Όλα αυτά τα τρομακτικά θα μπορούσαν να αφορούν μόνο την Άγρια Δύση και τον μακρινό πλανήτη Τέξας αν η βρετανική κυβέρνηση, θορυβημένη από τις κοινωνικές ταραχές του καλοκοκαιριού, δεν ανακοίνωνε πρόσφατα ότι μελετά την "αμερικανική εμπειρία" στην καταπολέμηση της παραβατικότητας ανηλίκων. Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κρίσπιν Μπλαντ, επισκέφθηκε άλλωστε το Τέξας τον Σεπτέμβριο για να επισκεφτεί σχολεία και δικαστήρια ανηλίκων. Προσεχώς, επομένως, και στα δικά μας σχολεία.
πηγή:  www.alfavita.gr

  του Αναστάσιου Ματσόπουλου, Επίκ. Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης


   της Αλεξάνδρας Κορωναίου, Καθηγήτριας Κοινωνιολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

-Εγχειρίδιο Αντιμετώπισης Σχολικού Εκφοβισμού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου